Geen categorie

Mijn ervaring met Facebook adverteren (met screenshots!)

6 juni 2016 • Door

Een tijdje geleden heb ik een Facebookpagina gemaakt voor mijn blog en YouTube, om iedereen op de hoogte te houden van alles wat ik doe. Ik had al veel gehoord over de advertentie mogelijkheden op Facebook en daarom kon ik niet wachten om het eens uit te proberen. Ik gooide er een flinke budget op van een hele euro (haha) en keek wat er ging gebeuren. Al gauw had ik mijn budget verhoogd en meerdere posts gepromoot. Kijk mee naar mijn bevindingen.

Ik was erg nieuwsgierig hoe Facebook adverteren nou eigenlijk werkt en hoopte stiekem ermee nieuwe bezoekers op mijn blog te krijgen. Ik heb inderdaad door de advertenties nieuwe bezoekers getrokken, maar volgens mij waren dat geen “blijvertjes”. Ik merkte namelijk bijna niks aan mijn Bloglovin/Facebook volgers. En ik zou niet weten hoe zij anders mijn blog oooooit terug kunnen vinden.

Dit is hoe het eruit ziet als je budget uitgegeven is, en de advertentie dus afgelopen is:

facebook advertentie

Aan de rechter kant kun je zien hoe je advertentie eruit komt te zien, zowel op een desktop als op een telefoon. Zoals je kan zien, heb ik drie euro uitgegeven en daarmee meer dan 1600 mensen bereikt. Dat is een hoop! Het is wel een beetje jammer dat er maar 25 mensen ervan op de link daadwerkelijk geklikt hebben, maar eerlijk is eerlijk: ik klik ook bijna nooit op een advertentie. Verder heeft dit mij 2 pagina likes en een bericht like opgeleverd.

Voor dit bericht waren meiden tussen 13 en 16 jaar mijn doelgroep. Persoonlijk denk ik dat zij meer geïnteresseerd zijn in een review van een budget merk. Maar dat kan ik ook fout hebben, ah fijn. Bij de advertentie kun je echt van alles invoeren: locatie, leeftijd, interesse en geslacht. Op die manier weet je zeker dat het bij de juiste mensen terecht komt. Handig!

facebook advertentie

De screenshot hierboven laat zien hoe je bericht eruitziet als het niet gepromoot is of als de advertentie verwijderd is (in mijn geval). Het was een beetje gek, want de advertentie was gewoon goedgekeurd en na een aantal dagen was het ineens afgekeurd, dus ik had de advertentie verwijderd.

Bij elk bericht dat je deelt, kun je zien hoeveel mensen je ermee bereikt hebt, oftewel hoeveel mensen het in hun timeline hebben gezien. In mijn geval had ik er bijna 5 duizend mensen mee bereikt waarvan duizend mensen gratis en bijna 4 duizend mensen betaald. Ik weet niet meer precies wat ik hiervoor had uitgegeven, maar ik geloof dat het ergens rond de zes euro was.

Ik vind het zó leuk om te zien hoeveel mensen er op de link geklikt hebben. Als je bericht gedeeld is, kun je ook zien hoeveel likes en reacties zij erop gekregen hebben. Erg leuk om te zien! Ik wou dat ik dit met mijn persoonlijke pagina ook kon zien, haha!

Dit bericht deed het een stuk beter dan mijn vorige bericht over de lipstick. Volgens mij is dat omdat dit veel persoonlijker is en mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig ingesteld. Ik merkte al meteen dat dit bericht het een stuk beter deed en daarom besloot ik mijn budget te vergroten. Toen ik mijn budget vergroot had, gebeurde er iets geks met mijn YouTube analytics. De video over mijn acne verhaal werd namelijk in een uur tijd meer dan 400 keer bekeken, zoiets had ik nog nooit gezien! Maar de aantal klikken zie ik niet terug op mijn Facebook advertentie. Ik snap serieus niet hoe het anders kan.. Ik hoopte dat mijn video op deze manier bleef groeien, maar (helaas) was dit eenmalig.


Ik denk dat ik vaker mijn berichten op Facebook zal promoten. Zo bereik je er toch meer mensen mee en trek je meer verkeer naar je website. Bovendien is dit ook leuk om mee te experimenteren.

Heb jij al ervaring met betaald adverteren?