Persoonlijk, Tip

Het leed dat motivatie heet

8 april 2016 • Door

Vorige week ging mijn eigen persoonlijke blog live (jeej) en er is sindsdien geen enkele bericht meer online verschenen (niet zo jeej). Ik moet eerlijk toegeven dat ik me er een klein beetje schuldig over voel. Helaas is mijn motivatie heel ver te zoeken tegenwoordig en dat moet zo snel mogelijk veranderen. Lees in dit artikel alles over mijn motivatie struggles van de afgelopen tijd + motivatie tips. 

Samen met de inlog gegevens van mijn blog kreeg ik ook een enorme motivatie boost. “Oh, ik ga echt die make-upjes reviewen en ook die en die. Dat moet ik ook echt niet vergeten te vermelden en dit ga ik ook nog vertellen.” Ik zat met 101 ideeën en eigenlijk 0 tijd. Geloof mij, dat is erg frustrerend.

In plaats van een overzichtelijke planning te maken met al mijn taken voor stage, blog, YouTube, dagelijkse bezigheden etc. besloot ik alles te negeren. Nou ja, ik negeerde het niet volledig, want ergens in mijn achterhoofd was ik er wel onrustig over, maar ik deed er niks aan. Ik geloof dat ik dit soort gedrag helemaal uit mijn puberteit heb meegenomen en het nooit heb kunnen loslaten. Jammer, maar helaas.

Daarna komt vooral heel veel doemdenken en dat werkt al helemaal niet. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat mijn enorme motivatie boost met 2000km/h neerstortte in een grot en rustig ging liggen. Ik merkte dat ik niet alleen voor blog geen motivatie meer had, maar ook voor school/stage/werk/klusjes/en ga zo maar door. Ik was alleen nog extreem gemotiveerd om in mijn bed te blijven. Hoewel in bed liggen soms hemels klinkt, was het in dit geval alles behalve. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik 1000 taken heb en vervolgens al mijn tijd in bed verspil, kan ik me enorm ongelukkig over voelen. Soms is het wel even lekker om een hele dag in je pyjama (of in mijn geval: Hello Kitty badjas) in bed te blijven liggen, maar dan moet ik het verdienen, snap je?

Toen ik volledig hopeloos was, ging ik op Google op zoek naar bruikbare motivatie tips. De beste heb ik voor je op een rijtje gezet:

  • Planning maken
    Op een of andere manier blijf ik dit onmogelijk vinden, maar ik blijf oefenen. Beloofd.
  • Alles hoeft niet tegelijk af
    Soms wil ik twee boeken schrijven en lezen, huis opruimen, artikelen schrijven, filmpjes opnemen, met vriendinnen iets leuks doen, serie kijken, sporten etc. in één middag. Als het niet lukt (wat overigens meer dan logisch is) kan ik er heerlijk van balen. Het is moeilijk om gemotiveerd te blijven als je je eigen doelen steeds niet kunt halen. Reëel blijven en een planning kan je hierbij helpen.
  • Niet te lang / te kort slapen
    Waarschijnlijk wil je dit niet horen, maar als je veel te lang slaapt (8-9+ uur per nacht) kun je er juist erg duf van worden. Bovendien moet je bij jezelf nagaan of je een avond- of een ochtend mens bent. Door mijn stage, en vooral door het feit dat ik elke ochtend om 6:15 moet opstaan, heb ik geleerd dat ik een ochtendmens ben. Maar dan echt een vroege-kickass-ochtend-mens. Ik ben veel minder moe als ik om 6:15 opsta dan als ik om 7:30 opsta. Gek, toch? En als je te kort slaapt (minder dan 7 uur) word je er ook niet veel beter van. Wist je dat 6 uur of minder slaap gelijk staat aan 0 slaap. Dat is een keer onderzocht en mensen die regelmatig minder dan 6 uur lang sliepen vertoonden dezelfde symptomen als mensen die helemaal niet sliepen, wow!
  • Blijf positief
    Als je telkens blijft herhalen dat je iets niet kunt omdat je er simpelweg geen energie (motivatie) voor hebt, ga je er in geloven. Blijf positief en blijf jezelf aanmoedigen. Of vraag je moeder eens om je aan te moedigen. Als iemand zegt dat je goed bezig bent, werkt het positief op je brein en zul je veel gemotiveerder worden.
  • Beloon jezelf
    Dit werk hetzelfde als de aanmoediging van je moeder. Bovendien kun je er naar uitkijken. Beloond worden door jezelf, wie wilt dat niet? En dan weet je tenminste zeker dat je een beloning krijgt die helemaal naar jouw smaak is 😉

Heb jij soms ook motivatie dipjes? Deel je tips!